Saturday, June 19, 2010

Kejutan Serbia


PORT ELIZABETH: Serbia membuat kejutan besar menewaskan Jerman 1-0 selepas Miroslav Klose diperintah keluar padang dan Lukas Podolski gagal menyempurnakan sepakan penalti dalam perlawanan Kumpulan D, malam tadi.

Milan Jovanovic muncul wira apabila menjaringkan gol kemenangan pada minit ke-38 ketika juara dunia tiga kali itu masih terkejut selepas penyerang Klose diperintah keluar padang kerana mengutip kad kuning kedua seminit sebelum jaringan lawan.

“Perlawanan babak kedua bukan 45 minit tetapi ia seperti dua tahun untuk kami,” kata Jovanovic. “Kami menewaskan Jerman selepas 37 tahun dan ini sesuatu yang amat besar bagi pasukan.

Jerman harus menyamakan kedudukan pada minit ke-61 selepas bola terkena tangan pertahanan Manchester United, Nemanja Vidic dalam kotak penalti tetapi penjaga gol, Vladimir Stojkovic meneka tepat sepakan penalti Podolski dengan merebahkan badannya ke kiri.

“Kami mempunyai banyak masalah, dua kad kuning untuk Klose, lawan memperoleh gol pertama dan kemudian kami gagal menjaringkan gol daripada sepakan penalti - semua itu menyebabkan kami sukar bangkit,” kata jurulatih Jerman, Joachim Loew yang masih percaya pasukannya mampu mara ke kelompok 16 terakhir.

Jurulatih Serbia, Radomir Antic pula berkata: “Kad merah diterima Klose menyebabkan Jerman tempang tetapi kami amat positif dan bertenaga selepas saya dan pemain berada dalam tekanan tewas dalam perlawanan pembukaan.

“Kami kini boleh menentukan takdir kami sendiri.”
Apapun, Jerman masih mendahului Kumpulan D dengan mengutip tiga mata hasil dua perlawanan, mengatasi Ghana dan Serbia yang juga mengutip tiga mata manakala Australia tanpa sebarang mata. - Reuters

1 comment: