Sunday, November 7, 2010

Domain Scammer di Asia

Seperti anda semua tahu, nama domain semakin mudah didapati di pasaran dengan harga yang sangat murah. Selalunya, pihak hosting akan menawarkan domain secara percuma dalam pakej. Disebabkan persaingan yang tinggi, harga domain semakin murah dari masa ke masa. Mengikut statistik dari laporan bulanan ICANN, jumlah nama domain yang berdaftar pada hujung tahun 2009 adalah 192 juta. Sila rujuk gambar di bawah:

domains

Activiti Scammer di Asia

Sekiranya anda mempunyai laman web dan nama domain yang ada kaitan dengan penjenamaan dan hak milik, anda mungkin akan menjadi mangsa scam yang terbaru ini. Trend masa kini yang diwujudkan oleh scammer dari China adalah menyamar sebagai sebuah pihak bertanggungjawab kepada nama domain anda. Mereka akan membuat satu cerita di mana telah terdapat cubaan oleh orang lain untuk mendaftar nama domain seakan-akan nama domain anda. Contoh:

Dear CEO,

We are the domain name registration organization in Asia, which mainly deal with international company's in Asia. We have something important need to confirm with your company.
On the Jan 11, 2008, we received an application formally. One company named "Viva International Holdings Ltd" wanted to register following
Domain names:
mobiledatanow.cn
mobiledatanow.com.cn
mobiledatanow.net.cn
mobiledatanow.org.cn
mobiledatanow.com.hk
mobiledatanow.hk
mobiledatanow.tw
mobiledatanow.com.tw
mobiledatanow.mobi
mobiledatanow.asia

Internet brand keyword:
mobiledatanow

through our body.
After our initial examination, we found that the keywords and domain names applied for registration are as same as your company's name and trademark. These days we are dealing with it. If you do not know this company, we doubt that they have other aims to buy these domain names. Now we have not finished the registration of Viva company yet, in order to deal with this issue better, Please contact us by telephone or email as soon as possible.

Best Regards,

Lance Chen
________________________________________

Asia Domain Name Registration Limited
Tel:+(00852)-3059-3057
Fax:+(00852)-3059-3080
Email: lance.chen@domaininasia.org This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
Web: http://www.Asiadnr.org

Bagaimana mereka boleh mendapatkan alamat email anda?

Mudah saja, gunakan WHOIS! Mereka akan mencari email tuan punya domain menggunakan WHOIS lookup.

Melihat contoh email di atas, kita rasa email ini adalah sebuah email yang sah dan harus diberi perhatian. Tetapi, ini semua adalah penipuan, di mana mereka akan menggunakannya untuk menakut-nakutkan anda supaya membeli domain tersebut secepat mungkin supaya tidak dimiliki oleh orang lain.

Ini adalah cara baru berniaga yang dipelopori oleh scammer China. Tahukah anda, taktik ini mula digunakan semenjak 2 tahun lepas, dan mereka telah menjana 60% penambahan pendaftaran domain terutama sekali untuk domain jenis ccTLD (Country code top level domain) seperti .com.cn, .com.hk and .tw. Ini semua adalah kerana duit.

Bijak bukan? Penjahat siber sekarang berfikir di luar kotak. Sentiasa berhati-hati dengan semua email yang anda terima yang anda tidak pasti sumbernya.


Sumber Dari ;- pakarkomputer.my

1 comment: