Monday, November 5, 2012

Keselamatan siber


BERTEMAKAN Cyber Security Risk & Compliance for Economic Transformation, satu persidangan berkaitan keselamatan siber akan dianjurkan oleh CyberSecurity Malaysia bulan depan.

Objektif penganjuran Anugerah Keselamatan Siber, Pameran dan Persidangan 2012 (CSM-ACE 2012) tersebut adalah untuk menyediakan platform khas kepada kerajaan dan agensi yang terlibat dengan usaha menjaga keselamatan siber untuk mendapatkan maklumat berkenaan isu berkenaan.


Menurut Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif CyberSecurity Malaysia, Zahri Yunos, isu keselamatan siber kini bukan lagi sesuatu yang asing, malah sentiasa dipandang serius terutamanya pihak kerajaan.
"Justeru, penganjuran persidangan CSM-ACE 2012 dilihat mampu memberikan penerangan yang lebih jelas berkenaan situasi serta permasalahan keselamatan siber.

"Malah, isu keselamatan siber ini juga turut melibatkan penguna teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) terutamanya dalam sektor Maklumat Kritikal dan Infrastruktur Kebangsaan (CNII)," katanya.
Jelas Zahri, serangan dan ancaman di alam siber kini bukan lagi seperti dulu malah lebih hebat sekali gus pihak yang terlibat perlu meningkatkan pengetahuan serta kemahiran bagi menghalang segala perkara yang buruk berlaku.

Sebagai contoh serangan DDoS (Distributed Denial of Service) dan APT (Advance Persistent Threats) memiliki potensi untuk menghasilkan kesan buruk terhadap sistem informasi dan jaringan merentasi global.
Serangan APT tidak mudah dikesan menggunakan sistem keselamatan tradisional, kerajaan, perusahaan kecil sehingga kepada pengguna komputer.

Oleh yang demikian, pemain utama dalam bidang keselamatan siber perlu mengorak langkah serta meningkatkan kemahiran serta informasi berkenaan keselamatan pada tahap yang lebih tinggi.
Terdapat 10 sektor CNII di bawah Polisi Kebangsaan Cyber Security iaitu Keselamatan dan Pertahanan Kebangsaan, Pinjaman dan Perbankan dan Informasi dan Komunikasi.
Seterusnya, Tenaga, Pengangkutan, Air, Perkhidmatan Perubatan, Kerajaan, Perkhidmatan Kecemasan serta Makanan dan Agrikultur.

Dalam pada itu, penyampaian anugerah CyberSecurity Malaysia adalah bertujuan untuk menghargai bakat ahli profesional dalam sektor keselamatan informasi, SME tempatan dan organisasi luar negara.
Pada persidangan CSM-ACE 2012 akan datang itu juga turut diadakan pameran solusi dan produk ICT yang dihasilkan oleh usahawan tempatan juga luar negara.
Untuk maklumat lanjut berkenaan persidangan anda boleh menghubungi ahli jawatan kuasa CSM-ACE 2012 di talian 603-8946 0999 atau layari laman web di www.csm-ace.my/register.html

artikel dari ;-   © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment