Thursday, September 15, 2011

New Windows 8


Presiden Bahagian Windows Microsoft, Steven Sinofsky, memperkenalkan Windows 8 dalam persidangan BUILD di Anaheim, California, AS, Selasa (13/9/2011). Sinofsky menyebut software versi terbaru ini sebagai "reimagining Windows" kerana tampil seperti bener-benar baru berbanding versi-versi Windows sebelumnya.


Ada banyak perkara baru yang ditemui di Windows 8 dan belum ada di versi Windows sebelumnya. Ini senarai 10 yang paling baru yang perlu anda ketahui dalam Windows 8:

1. Metro

Dengan Windows 8, era explorer yang menyusun semua dalam bentuk folder berakhir. Dekstop masih ada, namun direka semula dengan rancangan yang lebih simpel dan langsung menyediakan akses kepada pengguna ke aplikasi yang dimilikinya. Desain desktop baru yang diberi nama Metro ini mengandungi update maklumat dari tarikh, agenda, email, posting di rangkaian sosial, serta semua aplikasi yang ada.

"Windows 8 memperkenalkan gaya interface baru disebut Metro yang dibina untuk peranti skrin sentuh, yang menunjukkan maklumat penting, menyokong simplicity dan memberi anda kawalan," Kata Sinofsky seperti dikutip International Business Times hari ini (14/9/2011).

Desain Metro ini sebenarnya bukan perkara baru. Microsoft sudah memperkenalkannya di Windows Phone 7 untuk smartphone. Namun, untuk Wiondows pada PC dan tablet, ini pertama kalinya.

2. Internet Explorer 10

Berdasarkan keterangan Sinofsky dalam persidangan kelmarin, IE 10 akan membolehkan pengguna melakukan pencarian baik data di dekstop maupun web lewat enjin carian Microsoft Bing. Pengguna juga boleh menggunakan virtual "thumb" dan soft keyboard untuk melakukan aktiviti carian tersebut.

Di luar sebagai browser, IE 10 akan berperanan banyak di Metro UI. Pengguna boleh berlancar di internet dengan versi ringan IE 10. Metro IE 10, demikian versi itu disebut, membolehkan pengguna mengakses laman web yang sering dikunjungi.

Metro IE10 juga mempunyai address bar dan set arahan di bahagian bawah serta tab di bahagian atas. Metro IE 10 juag menyokong privat tab jika pengguna ingin menjalankan ciri InPrivate pada browser. "Draw Mode" akan membantu pengguna melakukan draw di skrin sementara "enhance magnifier" membantu pengguna membesarkan bahagian skrin tertentu sahaja.

3. Modifikasi Task Manager dan Control Panel

Windows 8 juga mempunyai Task Manager yang telah dibangunkan, di mana aplikasi di-list secara bebas sehingga pengguna boleh melihat statistik, seperti penggunaan CPU, memori dan kinerja aplikasi.

Control Panel di Windows 8 juga diubahsuai. Control Panel jadi memiliki interface seinsitif dengan senarai kategori di sebelah kiri dan pilihan kategori di sebelah kanan. Pengguna boleh melakukan peribadi lock screen.

4. Refresh dan Kembalikan

Fungsi Refresh membolehkan pengguna untuk menguji dan membandingkan set up sistem lama dan baru dengan bantuan ciri baru disebut Windows Assesment Console. Pengguna juga boleh melihat kesan dari set up software terhadap prestasi hardware. Refresh boleh dilakukan tanpa menjejaskan fail.

"Kembalikan" membolehkan pengguna mengembalikan PC ke setting syarikat. Pengguna boleh menghapuskan program yang telah di-install namun tetap mempertahankan akaun pengguna dan fail personal.

5. Prosesor ARM

Selain menyokong senibina cip x86 dari Intel dan AMD, Windows 8 juga boleh bekerja pada peranti dengan prosesor berasaskan ARM. Misalnya prosesor Nvidia Tegra, Snapragon dari Qualcomm, dan OMAP dari Texas Instrument.

6. Booting super cepat

Waktu booting Window 8 super cepat, hampir mengalahkan masa yang diperlukan oleh monitor untuk menyala.

7. Windows 8 Apps Store

Ciri-ciri ini tak mengejutkan sebab sejak booming-nya Apple Store, banyak pihak cuba membuat apps store sama. Adanya ciri-ciri ini akan menambah senjata Microsoft untuk melawan Apple. Windows 8 Apps Store memberikan insentif bagi pemaju yang membuat aplikasi Metro untuk Microsoft. Pengguna akan boleh menggunakan Win32 dan Metro Apps untuk melakukannya.

8. Sokongan Teknologi NFC

Teknologi NFC pada Windows 8 telah dipamerkan dalam persidangan BUILD kelmarin. Dengan menggunakan kad nama yang menyokong NFC, pengguna boleh memuat alamat web pada kad nama itu dengan menggunakan tablet lewat langkah mudah, mengarahkan sudut tablet pada kad nama itu dan mengambil seluruh notifikasinya.

9. Hyper V Virtualization Technology

Hyper V membolehkan developer untuk mempertahankan mulyiple test environment dan menyediakan mekanisme sederhana untuk berpindah dari persekitaran tersebut tanpa bayaran tambahan hardware.

10. Sistem Keselamatan Sejak "Booting"

Windows 8 menjanjikan keselamatan sejak menyalakan komputer, sebelumnya telah dibahas di artikel "Mau Cuba Windows 8? Unduh di Sini"


sumber : keretaburuk12.blogspot

4 comments: