Saturday, September 17, 2011

Amaran kepada blogger


Ross LaJeunesse, Head of Asia Pacific Public Policy and Government Affairs Google semalam (61/9/2011) dengan tegas memberi amaran kepada blogger yang suka melakukan copy paste kontens milik laman lain. Beliau hadiri dalam program diskusi internet sihat di Jakarta semalam.

“Pencuri kontens harus diberantas. Untuk itu kami akan lakukan pada sistem page rank,” kata beliau

Tambahnya lagi sistem ini berjalan secara algoritma berbagai kontens, sehingga kontens yang dicuri akan dikesan oleh sistem. Kontens yang dikesan sebagai palagiat akan dikena penalti, bermakna tidak akan ditampilkan dalam mesin pencari Google.

Seharusnya aspek etika berinternet perlu dijaga. Seharusnya blogger yang kaki copy paste perlu nyatakan sumber asli kontens atau artikel tersebut. Jika tidak blog anda akan di blacklist.


p/s: ramai blogger yang tinggalkan komen di blog mereka lawati dengan memilih identiti Anonymous bukan dengan indentiti akaun google. Ini merupakan pembaziran. Dengan identiti akaun google ia membantu menaikkan page rank tuan puan. Tinggalkan link blog anda semasa buat komen juga membantu. Dengan syarat, jangan lakukan spam.

Sumber : bikinhoki.com

5 comments:

  1. terima kasih bro! info yg sangat berguna. Mmg pernah jumpa blogger yg copy 100% dari blog lain & cuma translate bahasa ja... Hmmm... Copy skit2 tu ok la.. fakta, data... ini segala ayat kawan tu dicopynya.. Haha...

    ReplyDelete
  2. copy jln yg mudah bro...
    ahahah
    sng kot... :-P
    x pyah nk fkir2 cr idea...
    hahha

    ReplyDelete